+380 99 974 62 36

Маніфест "Трибунал"І захисникам потрібен захист

*Трибунал (від лат. tribunal — підвищення для магістрата, «крісло») — назва спеціальних судів у деяких країнах (наприклад, адміністративний, конституційний, військовий) або спеціальних міжнародних судових органів. В Україні існували військові трибунали, які 1993 року були перейменовані у військові суди, а в 2010 році ліквідовані. Військові суди (трибунали) – це окрема правова система, яка застосовується до військовослужбовців, а в деяких випадках – і до цивільних осіб, діяльність яких тісно пов’язана зі збройними силами. За 10 років війни військова юстиція так і не була відновлена. Військові суди успішно функціонують у майже 40 країнах світу, серед яких: Велика Британія, США, Франція, Бельгія, Швейцарія, Швеція, Канада, Іспанія, Ізраїль, Польща.
Вступ
Керуючись Конституцією України, а саме статтею 1 про те, що Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава; 
статтею 3, про те, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю, утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави; 
статтею 5 про те, що носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ, народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування, ніхто не може узурпувати державну владу; 
статтею 8 про те, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права, Конституція України має найвищу юридичну силу, закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй, норми Конституції України є нормами прямої дії, звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується;
статтею 55 про те, що кожен має право після використання всіх національних засобів юридичного захисту звертатися за захистом своїх прав і свобод до відповідних міжнародних судових установ чи до відповідних органів міжнародних організацій, членом або учасником яких є Україна. 
Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
статтею 64 про те, що конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України, в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень, не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції;
Заклик до відкритого розслідування, судового розгляду і покарання за порушення прав і свобод військовозобов’язаних, військових, ветеранів, родин загиблих, зниклих безвісти, полонених захисників, а також ув’язнених військовослужбовців
Громадська організація «Український кіноінститут» закликає суспільство, громадські, правозахисні організації і державні органи влади до відкритого і всебічного розслідування, судового розгляду і покарання згідно з законами України будь-яких фізичних осіб, посадових осіб будь-яких місцевих, комунальних та державних організацій і органів влади України, військових структур, які порушили конституційні права і свободи військовозобов’язаних, військовослужбовців, ветеранів, родин загиблих, зниклих безвісти, полонених військових, а також ув’язнених військовослужбовців під час дії Антитерористичної операції на сході України (2014-2018), Операції Об’єднаних сил (2018-2022) і під час повномасштабного вторгнення Росії в Україну і дії воєнного стану на всій території України (з 24 лютого 2022 року).
Розслідування і розгляд у судах будь-яких інстанцій мають бути без строку давності
Розуміючи, що для розслідування частини кримінальних злочинів і покарання винних знадобиться багато часу через можливій опір підозрюваних, страх свідків і жертв, тимчасовий брак доказів, перевантаженість слідчих органів і судів у розгляді подібних справ, закликаємо громадянське суспільство боротися за те, щоб були прийняті поправки до законів України про те, що злочини проти конституційних прав і свобод військовозобов’язаних, військовослужбовців, ветеранів, родин загиблих, зниклих безвісти, полонених захисників, а також ув’язнених військовослужбовців розслідуються і розглядаються у судах будь-яких інстанцій без строку давності.
Захист прав і свобод у відповідних міжнародних судових установах і міжнародних організаціях
Закликаємо після використання всіх національних засобів юридичного захисту звертатися за захистом прав і свобод військовозобов’язаних, військовослужбовців, ветеранів, родин загиблих, зниклих безвісти, полонених захисників, а також ув’язнених військовослужбовців до відповідних міжнародних судових установ чи до відповідних органів міжнародних організацій, членом або учасником яких є Україна. 
Відкрите всебічне розслідування, судовий розгляд, вирок і покарання мають стосуватися наступного:
1. Порушення прав і свобод військовозобов’язаних під час мобілізаційних дій
Порушення прав і свобод військовозобов’язаних під час мобілізаційних дій на території України: незаконне, без рішення суду, обмеження волі під час роздачі повісток, уточнення облікових даних у територіальних центрах комплектації і соціальної підтримки (ТЦК і СП) і проходження військово-лікарських комісій (ВЛК); катування, жорстоке, нелюдське або таке, що принижує гідність військовозобов’язаних; дії або бездіяльність членів ВЛК, МСЕК, ТЦК і СП, що призвели до мобілізації непридатної до військової служби чи окремих її видів людини, а також будь-які інші порушення і обмеження прав і свобод, які гарантуються Конституцією під час дії воєнного стану і після нього.
2. Порушення прав і свобод військовослужбовців
Порушення прав і свобод військовослужбовців під час АТО, ООС і повномасштабного вторгнення Росії в Україну: катування, жорстоке, нелюдське або таке, що принижує гідність військовослужбовців з боку побратимів чи командування, свавільне чи необережне позбавлення життя одних військовослужбовців іншими, бездіяльність вищого командного складу щодо фактів таких злочинів; незаконне обмеження волі військовослужбовців; відсутність чи відмова у наданні незалежної професійної правничої допомоги військовослужбовцям, які перебувають під слідством або на розгляді у суді; відсутність чи відмова у наданні медичної допомоги військовослужбовцям, дії чи бездіяльність медичного персоналу будь-яких закладів охорони здоров’я, які призвели до погіршення стану чи інвалідізації військовослужбовців, неналежна реабілітація і проблеми з протезуванням; за примушення виконувати явно злочинні розпорядження чи накази, а також покарання за відмову від їхнього виконання; систематичні дії чи бездіяльність командування щодо затримки, неповного надання чи відсутності грошового і матеріально-технічного забезпечення військовослужбовців; дії або бездіяльність ВЛК, МСЕК, представників будь-яких інших медичних закладів, рішення яких примусили військовослужбовців з пораненнями чи хворобами, несумісними з несенням військової служби, й надалі перебувати у лавах ЗСУ і інших підрозділів; утримання у невизначеному статусі без належного грошового і матеріально-технічного забезпечення обмежено придатних військовослужбовців, які внаслідок проблем зі здоров’ям не можуть виконувати бойові накази, а також будь-які інші порушення і обмеження прав і свобод військовослужбовців, які гарантуються Конституцією під час дії воєнного стану і після нього.
3. Порушення прав ветеранів
Порушення прав ветеранів АТО, ООС і повномасштабної російсько-української війни: дії чи бездіяльність представників будь-яких державних органів і військових структур, які заважають демобілізованим військовослужбовцям отримати статус ветерана і/або учасника бойових дій, отримати належне грошове забезпечення за весь час служби; відмова у наданні медичної допомоги і/або належного лікування; відмова чи перешкоджання, затягування у встановленні дійсного діагнозу у ВЛК чи МСЕК; відмова чи перешкоджання у встановленні інвалідності ветерана; будь-яка дискримінація ветеранів у суспільстві, а також будь-які інші порушення і обмеження прав і свобод ветеранів, які гарантуються Конституцією під час дії воєнного стану і після нього.
4. Порушення прав сімей і родичів загиблих захисників, зниклих безвісти і полонених військовослужбовців
Порушення прав сімей і родичів загиблих захисників, зниклих безвісти і полонених військовослужбовців АТО, ООС і повномасштабної російсько-української війни: безпідставне приховування інформації про деталі загибелі, зникнення безвісті, потрапляння у полон військовослужбовців; відмова чи затягування у наданні статусу сім’ї загиблого захисника для тих рідних, хто має на це право; порушення права на отримання одноразової грошової допомоги сім’ям загиблих захисників, а також будь-які інші порушення і обмеження прав сімей і родичів загиблих захисників, зниклих безвісти або тих, що перебувають у полоні військовослужбовців, які гарантуються Конституцією під час дії воєнного стану і після нього.
5. Порушення прав і свобод військовозобов’язаних і військовослужбовців, яких підозрюють у скоєнні злочину і тримають під вартою, а також, хто вже відбуває покарання у місцях позбавлення волі
Порушення прав і свобод військовозобов’язаних і військовослужбовців, яких підозрюють у скоєнні злочину і тримають під вартою, а також тих, хто вже відбуває покарання у місцях позбавлення волі: катування, жорстоке, нелюдське або таке, що принижує гідність, поводження з ув’язненими; відсутність або обмеження доступу до медичної допомоги і/або лікування; втрата здоров’я чи інвалідізація під час перебування під вартою; відсутність чи відмова у наданні незалежної професійної правничої допомоги, представлення інтересів ув’язненого під час слідства і у суді; невмотивоване затягування слідства і тримання під вартою підозрюваного; відсутність належних санітарно-гігієнічних умов утримання ув’язнених, а також будь-які інші порушення і обмеження прав і свобод ув’язнених, які гарантуються Конституцією під час дії воєнного стану і після нього.
Створення медійної правозахисної кампанії
Для сприяння у досягненні поставлених цілей і справедливості у відстоюванні прав і свобод військовозобов’язаних, військовослужбовців, ветеранів, родин загиблих, зниклих безвісти, полонених захисників, а також ув’язнених військовослужбовців громадська організація «Український кіноінститут» оголошує про створення медійної правозахисної кампанії, до якої входитимуть:
1. Створення повнометражного документального фільму для української і міжнародної аудиторії про ситуацію в Україні з порушеннями прав і свобод українських військовозобов’язаних, військовослужбовців, ветеранів, родин загиблих, зниклих безвісти, полонених захисників, а також ув’язнених військовослужбовців;
2. Створення документального серіалу для української і міжнародної аудиторії про ситуацію в Україні з порушеннями прав і свобод українських військовозобов’язаних, військовослужбовців, ветеранів, родин загиблих, зниклих безвісти, полонених захисників, а також ув’язнених військовослужбовців, у якому будуть висвітлюватися найбільш резонансні справи.
3. Створення мультимедійної інтернет-платформи з представленням у різних соцмережах про висвітлення поточного стану з порушеннями прав і свобод українських військовозобов’язаних, військовослужбовців, ветеранів, родин загиблих, зниклих безвісти, полонених захисників, а також ув’язнених військовослужбовців;
для допомоги військовозобов’язаним, військовослужбовцям, ветеранам, родинам загиблих, зниклих безвісти, полонених захисників, а також ув’язненим військовослужбовцям у пошуку юристів, адвокатів, правозахисних організацій, у тому числі, іноземних, для відстоювання своїх прав і свобод;
для проведення правозахисних кампаній з метою покращення обізнаності суспільства щодо захисту своїх конституційних прав і свобод.
4. Створення архіву справ про порушення і захист прав і свобод українських військовозобов’язаних, військовослужбовців, ветеранів, родин загиблих, зниклих безвісти, полонених захисників, а також ув’язнених військовослужбовців, з метою їхнього подальшого вивчення у майбутньому всіма, кого це стосуватиметься або буде цікавити: юристів, адвокатів, журналістів, кінематографістів, військових істориків і інших науковців в Україні і за кордоном.
5. Через ризик втратити безповоротно великий пласт інформації, буде створено базу відкритих даних текстових, візуальних, аудіальних і аудіовізуальних повідомлень про російсько-українську війну і про порушення прав і свобод українських військовозобов’язаних, військовослужбовців, ветеранів, родин загиблих, зниклих безвісти, полонених захисників, а також ув’язнених військовослужбовців, у будь-яких соціальних мережах для збереження цього масиву згенерованої користувачами інформації для його подальшого аналізу, систематизації, використання у слідчих діях чи суді, вивчення журналістами, істориками і іншими науковцями у майбутньому.
6. Започаткування міжнародних наукових студій з вивчення соціології мобілізації військовозобов’язаних в України і військової соціології під час російсько-української війни для застосування отриманих знань і результатів у майбутньому для покращення системи мобілізації і взаємодії Збройних сил України як соціальної групи.
Запрошення до співробітництва
Запрошуємо усіх небайдужих військовослужбовців, ветеранів, громадян, юристів, адвокатів, правозахисників, правозахисні і інші громадські організації, журналістів, кінематографістів, науковців, підприємців, бізнеси приєднуватися до Маніфесту «Трибунал» для спільної реалізації поставлених цілей.
Пам’ятаймо, що боронити конституційні права і свободи громадян треба так само, як державність, суверенітет і територіальну цілісність України.
Громадська організація «Український кіноінститут»